Dokumentation

Utställningar och föreställningar

”besökarna” deltar i ALLKONSTLABB i föreningen VEMS program under Kulturnatten på Fylkingen 2018.

foto: Zaid Holmin


blobben-hasten-o-kakorna2-walla-besk-redig

Om Hästen, Kakorna och Blobben

”Alla gillar kakor. Hästen letar men hittar inga. Blobben lurar och äter allt.”

25 målningar, samt ”Sju Damer”, olja på duk, visade på Walla Scen, Sthlm 2014

och Galleri Fridhem, Stjärnsund, med andra målningar, teckningar och akvareller 2016


”Besökare”

ljud och ljusperformance

i minifestivalen Akt (2) ”Crossing Borders”, okt.

och

”Agendum1-ReVision”, The Pignon Agenda, sept.

2015, Fylkingen, Sthlm

Har använt mej av gamla smidda järnspikar i olika storlekar och former, monterade hängande i grytlock enligt vissa intervaller för att ge olika sorters klanger.

Små ficklampor är också monterade på undersidan.

Föreställningen sker i mörker och tystnad för att förstärka varseblivningen.

Aktören vandrar genom lokalen med locken, två i var hand, och låter ”besökarna” flyta genom rummet och avge sina spröda ljud.

Besökare
Besökare

Fifty-Fifty, Begränsningen som metod

samlingsutställning, walla scen,

Sthlm, 2011 och 2014.

”50 verk, vardera på en yta av 50×50 mm med förstärkning av ett synhjälpmedel och som endast får ta högst 50 minuter att skapa, av 50 utställare, visat under 50 timmar i 50 dagar i  Walla Scens Galleri som mäter 50×50 dm.” av Bengt Rydén

+ Bild


KOEGE med Stickkontakt 2011

Deltog i STICKKONTAKTs projekt……………. i KOEGE i Danmark, med virkade rundlar, ”stekta ägg”, där alla deltagares virkade och stickade verk monterades ihop på en kran i hamnen av stickkontakts medlemmar.


TIDIGARE PROJEKT och VERKSAMHET

performance (urval)


”Teater MaskArado och Samba batucada gruppen Yacumbe i Rinkeby”

Var verksamma i Rinkeby samt med spelningar i Stockholm och runt om i Sverige.

deltog år: 2005 – 2010

Koncept: Maskteater med mask- och dräktverkstad och sambabatucada grupp, med öppen verksamhet för alla åldrar.

Bilden är från barnkarnevalen ”Jordens Karneval” i Rinkeby på försommaren 2006, då flera olika samba och candombe tåg gick genom byn, där barn och vuxna spelar och dansar. Barnen har deltog också i verkstad för trumbygge, öppna trumgruppen och mask och dräktverkstad flera månader innan karnevalen.
Mer info och bilder:
Jordens Karneval, och
Teater MaskArado, och
Yakumbé


”SPAMMÄSSA”

240 kubik, Göteborg, 2004

Koncept: Text och ljud komposition.
”SPAMMÄSSA”, är en text byggd på mailsubjects (mailrubriker) på spammail inkommet under en vecka (1-7 mars) 2004″. Stycket improviserades fram med spamtexten som utgångspunkt. Spamsubjects är nätets egen slumppoesi som dagligen skapas i oändliga mängder, och spammässan är ett litet utsnitt ur detta.

Fakta: SPAMMÄSSA uppfördes på 240 kubik i Göteborg, av Friimprovisationsbandet Fågelpingis ( Johannes bergmark, Thomas Halling, Jakob Ullberger) , performancekonstnären Hugh Meatcalf och Katrin v.Rettig, med hjälp av röster, slagverk, datorer, prylar, blåsinstrument, mera prylar, tutor, mm.


”Same day execution”

Kulturhuset, Stockholm

År 2003

Koncept: Live performance.
”Same day execution” är en performance baserad på att man måste bestämma dess innehåII samma dag som den utförs (”same day execution”, är också en bankterm i e-banken, som betyder att man överför pengar samma dag som betalningsordern görs.) Same day execution utforskar både tekniska, fysiska och emotionella möjligheter att lyda impulser, och att utsätta sig för att inte kunnna ha kontroll över händelseutvecklingen.

Fakta: Den första ”Same d.e.” genomfördes på Kulturhuset, Stockholm, juni 2003, i ett Fylkingenevent, med 12 personer inbjudna från publiken upp på scenen för att riva sönder så mycket tidningspapper som möjligt under 5 minuter framför tre starkt förstärkta mikrofoner. Foto: Marcus Wrangö. Same d. e .” utfördes också på Fylkingen i november 2003.


”INFORMANCE”

Fylkingen, Stockholm

År 1998

Koncept: Videoperformance i realtid
”Föreställningen byggger på att två personer med varsin kamera befinner sig i var sitt identiskt rum utanför scenen och att en tredje person finns på scenen och intsruerar i mikrofon de två personerna i rummen hur de ska agera.
Uppgifterna är hemliga för de två agerande men kända av den tredje personen, ”informatören”. De två personerna i rummen projiceras med videoprojektorer upp på två väggar på scenen där ”informatören” och publiken befinner sig. De två agerande ser inte varandra eller publiken utan hör bara ”informatören” som instruerar från golvet.
Instruktionernas innehåll har utarbetats runt det slutna rummets förutsättningar och de agerandes sätt att uppfatta sin omgivning och varandra. Uppgifterna har aktörerna själva utformat från sina egna konstnärliga uttrycksformer, dans på ena sidan och performance på den andra.
Katrin v.Rettig stod för koncept och form och har inom detta i samarbete med Susanne Berggren och Dinka Pignon vidareutvecklat aktörernas roller i föreställningen.”

Fakta: INFORMANCE framfördes på, Fylkingen i Stockholm, av Katrin v.Rettig, Dinka Pignon och Susanne Berggren.


”Läget är utomordentligt”

Färgfabriken och Fylkingen, Stockholm

År: 1997

Koncept: Live aktion
Aktionen gär ut på att placera citatet ”Läget är utomordentligt” av Mao-Tse tung på olika platser i varierande miljöer. Citatet blir ett statement om kaoset i ordningen, bedrägligt lugnande och skrämmande.

Fakta: ”Läget är utomordentligt” framfördes på, Fylkingen i Stockholm, av Katrin v.Rettig, i performancefestivalen EVENT, samt Färgfabriken i Sthlm, under LoveAll 1996.


”OPISO” en föreställning om det sedda och det osedda………….

Fylkingen, Stockholm

År 1996

Koncept:Videoperformance.
Enligt det grekiska ordet opiso är det du ser framför dig och alltså vet hur det ser ut, det förflutna. Ditt förflutna har du sett.
Det du inte ser, det du har bakom dig, är din framtid. Din framtid har du inte sett och den är okänd.

Fylkingens stora sal var indelad i labyrintiska gångar med draperier av svart sammet och sparsam belysning, där videokameror bandade händelser i gångarna som projicerades med storbildsprojektor på pressening, samt monitorer, på andra platser i labyrinten. En ljudkomposition (byggd på en bandupptagning av olika radiostationer i europas utsändningar under ca 1 timme från dagen innan som bearbetats genom en effektbox), bestämde föreställningens längd. Två aktörer läste ljudlöst tvtablåer från utsändningar under samma tid som radiobandupptagningen, in i videokameror. Samtidigt rörde sig ca 6 improviserande musiker runt i labyrinten. Publiken i labyrinten blev medaktörer i föreställningen.

Fakta: OPISO framfördes på, Fylkingen i Stockholm, av Tore Nilsson och Katrin v.Rettig, och C improvisationer (Amit Sen, Christer Both&ecute;n, Anders Nilsson, Thomas Näslund, Johnny axelsson, m fl).
Videon och ljudkompositionen visades också under ”The inauguration of the KREV consulate in NYC”, Nordanstad Gallery NYC, USA 1996.


installationer (urval)

DK kamping

deltar i ”TÄND MÖRKRET- Svensk konst 1975 – 1985”
utställningsturné med start på Göteborgs Konstmuseum 4 oktober 2007.

År: 2007-2009

Koncept: Tält med DK:s arkivbilder i tryck på tältduken.
Turnélista:
Millesgården, Stockholm 20 januari 2008 – 30 mars 2008
Växjö Konsthall 6 april 2008 – 1 juni 2008
Ystads Konstmuseum 14 juni 2008 – 24 augusti 2008
Länsmuséet Gävleborg/Gävle Konstcentrum 6 september 2008 – 26 oktober 2008
Jamtli, Jämtlands läns museum 10 november 2008 – 6 januari 2009
Konsthallen Luleå 24 januari 2009 – 8 mars 2009

Fakta: Konstnärsgruppen DK består av Amy Lindau, Inger Arvidsson, Katrin von Rettig och Lena Zachrisson. Verksam 1983-85 med utställningar, performance och galleriverksamhet på Humlegårdsgatan i Stockholm.


utan titel

Kulturhuset Stockholm

År: 2003

Koncept: Stillbild ur animation

Fakta: Animationen ingick i datorinstallationen 6x6x4 visad på CRAC under Southern Comfort 2002 och Audio Quattro på Kulturhuset 2003, av konstnärsgruppen BlitLilies .


Antal 24

Konstakuten, Stockholm

år: 2002

fakta: En datorinstallation av konstnärsgruppen Blit Lilies, bestående av Tore Nilsson, Magnus Wassborg, Liselott Bjurgard, Mig,  Steven Dixon, Christine Ödlund. Citat Magnus Wassborg :

”Vi arbetade med parametrar som i viskleken och skickade ljud och bild i en bestämd ordning mellan deltagarna. Varje delatagare kunde fritt redigera och manipulera tillskickat arbetsmaterial. det fanns en begränsning och det var att filformat skulle passa i en lowtech datormiljö.”


”um”

Gyllene Tider på Rhösska museet, Göteborg

År: 2002

Koncept: Stillbild ur animation

  Fakta: Animationen ingick i datorinstallationen ”Antal 24” på Konstakuten i Stockholm av konstnärsgruppen BlitLilies 2001. Se artikel


In the Wabe II, In the Wabe I

År: 1993

Koncept: En utställning om främlingen.

Fakta: ”In the Wabe II” (hjärtat), videoinstallation som ingick i utställningen ”Oriente Lux” av Tom Sandqvist, Galleri Enkehuset, Sthlm, med ”In the Wabe I (havet) , även visad i Tallinns Konsthall, Tallinn, Estland och Galleri pieni Agora, Helsingfors, Finland.
”In the Wabe I” (havet), videoinstallation visad på Fylkingen och Moderna Museet 1992 och -93.


Stader

År: 1989 och 1992

Koncept: ”Stader” (ett gammalt ord för eldstad). Installation bestående av 21 ”eldstäder” i form av ihopskruvade järnplattor med en glödlampa i varje.
I installationen ingick också sex 3 meter höga ”portar” av sammansvetsad järnbalk med belysning högst upp på varje port.

Fakta: ”Stader” visades i Wien, Österrike, Belgrad fd Jugoslavien samt Sveagalleriet, Stockholm

@ Copyright Katrin von Rettig 2018. All rights reserved.