Utställningar och föreställningar
”besökarna” deltar i ALLKONSTLABB i föreningen VEMS program under Kulturnatten på Fylkingen 2018.
foto: Zaid Holmin
Om Hästen, Kakorna och Blobben
”Alla gillar kakor. Hästen letar men hittar inga. Blobben lurar och äter allt.”
25 målningar, samt ”Sju Damer”, olja på duk, visade på Walla Scen, Sthlm 2014
och Galleri Fridhem, Stjärnsund, med andra målningar, teckningar och akvareller 2016
”Besökare”
ljud och ljusperformance
i minifestivalen Akt (2) ”Crossing Borders”, okt.
och
”Agendum1-ReVision”, The Pignon Agenda, sept.
2015, Fylkingen, Sthlm
Har använt mej av gamla smidda järnspikar i olika storlekar och former, monterade hängande i grytlock enligt vissa intervaller för att ge olika sorters klanger.
Små ficklampor är också monterade på undersidan.
Föreställningen sker i mörker och tystnad för att förstärka varseblivningen.
Aktören vandrar genom lokalen med locken, två i var hand, och låter ”besökarna” flyta genom rummet och avge sina spröda ljud.
Fifty-Fifty, Begränsningen som metod
samlingsutställning, walla scen,
Sthlm, 2011 och 2014.
”50 verk, vardera på en yta av 50×50 mm med förstärkning av ett synhjälpmedel och som endast får ta högst 50 minuter att skapa, av 50 utställare, visat under 50 timmar i 50 dagar i Walla Scens Galleri som mäter 50×50 dm.” av Bengt Rydén
+ Bild
KOEGE med Stickkontakt 2011
Deltog i STICKKONTAKTs projekt……………. i KOEGE i Danmark, med virkade rundlar, ”stekta ägg”, där alla deltagares virkade och stickade verk monterades ihop på en kran i hamnen av stickkontakts medlemmar.
TIDIGARE PROJEKT och VERKSAMHET
performance (urval) ”Teater MaskArado och Samba batucada gruppen Yacumbe i Rinkeby” Var verksamma i Rinkeby samt med spelningar i Stockholm och runt om i Sverige. deltog år: 2005 – 2010 Koncept: Maskteater med mask- och dräktverkstad och sambabatucada grupp, med öppen verksamhet för alla åldrar. Bilden är från barnkarnevalen ”Jordens Karneval” i Rinkeby på försommaren 2006, då flera olika samba och candombe tåg gick genom byn, där barn och vuxna spelar och dansar. Barnen har deltog också i verkstad för trumbygge, öppna trumgruppen och mask och dräktverkstad flera månader innan karnevalen. ”SPAMMÄSSA” 240 kubik, Göteborg, 2004 Koncept: Text och ljud komposition. Fakta: SPAMMÄSSA uppfördes på 240 kubik i Göteborg, av Friimprovisationsbandet Fågelpingis ( Johannes bergmark, Thomas Halling, Jakob Ullberger) , performancekonstnären Hugh Meatcalf och Katrin v.Rettig, med hjälp av röster, slagverk, datorer, prylar, blåsinstrument, mera prylar, tutor, mm. ”Same day execution” Kulturhuset, Stockholm År 2003 Koncept: Live performance. Fakta: Den första ”Same d.e.” genomfördes på Kulturhuset, Stockholm, juni 2003, i ett Fylkingenevent, med 12 personer inbjudna från publiken upp på scenen för att riva sönder så mycket tidningspapper som möjligt under 5 minuter framför tre starkt förstärkta mikrofoner. Foto: Marcus Wrangö. Same d. e .” utfördes också på Fylkingen i november 2003. ”INFORMANCE” Fylkingen, Stockholm År 1998 Koncept: Videoperformance i realtid Fakta: INFORMANCE framfördes på, Fylkingen i Stockholm, av Katrin v.Rettig, Dinka Pignon och Susanne Berggren. ”Läget är utomordentligt” Färgfabriken och Fylkingen, Stockholm År: 1997 Koncept: Live aktion Fakta: ”Läget är utomordentligt” framfördes på, Fylkingen i Stockholm, av Katrin v.Rettig, i performancefestivalen EVENT, samt Färgfabriken i Sthlm, under LoveAll 1996. ”OPISO” en föreställning om det sedda och det osedda…………. Fylkingen, Stockholm År 1996 Koncept:Videoperformance. Fylkingens stora sal var indelad i labyrintiska gångar med draperier av svart sammet och sparsam belysning, där videokameror bandade händelser i gångarna som projicerades med storbildsprojektor på pressening, samt monitorer, på andra platser i labyrinten. En ljudkomposition (byggd på en bandupptagning av olika radiostationer i europas utsändningar under ca 1 timme från dagen innan som bearbetats genom en effektbox), bestämde föreställningens längd. Två aktörer läste ljudlöst tvtablåer från utsändningar under samma tid som radiobandupptagningen, in i videokameror. Samtidigt rörde sig ca 6 improviserande musiker runt i labyrinten. Publiken i labyrinten blev medaktörer i föreställningen. Fakta: OPISO framfördes på, Fylkingen i Stockholm, av Tore Nilsson och Katrin v.Rettig, och C improvisationer (Amit Sen, Christer Both&ecute;n, Anders Nilsson, Thomas Näslund, Johnny axelsson, m fl). installationer (urval) DK kamping deltar i ”TÄND MÖRKRET- Svensk konst 1975 – 1985” År: 2007-2009 Koncept: Tält med DK:s arkivbilder i tryck på tältduken. Fakta: Konstnärsgruppen DK består av Amy Lindau, Inger Arvidsson, Katrin von Rettig och Lena Zachrisson. Verksam 1983-85 med utställningar, performance och galleriverksamhet på Humlegårdsgatan i Stockholm. utan titel Kulturhuset Stockholm År: 2003 Koncept: Stillbild ur animation Fakta: Animationen ingick i datorinstallationen 6x6x4 visad på CRAC under Southern Comfort 2002 och Audio Quattro på Kulturhuset 2003, av konstnärsgruppen BlitLilies . Antal 24 Konstakuten, Stockholm år: 2002 fakta: En datorinstallation av konstnärsgruppen Blit Lilies, bestående av Tore Nilsson, Magnus Wassborg, Liselott Bjurgard, Mig, Steven Dixon, Christine Ödlund. Citat Magnus Wassborg : ”Vi arbetade med parametrar som i viskleken och skickade ljud och bild i en bestämd ordning mellan deltagarna. Varje delatagare kunde fritt redigera och manipulera tillskickat arbetsmaterial. det fanns en begränsning och det var att filformat skulle passa i en lowtech datormiljö.” ”um” Gyllene Tider på Rhösska museet, Göteborg År: 2002 Koncept: Stillbild ur animation Fakta: Animationen ingick i datorinstallationen ”Antal 24” på Konstakuten i Stockholm av konstnärsgruppen BlitLilies 2001. Se artikel In the Wabe II, In the Wabe I År: 1993 Koncept: En utställning om främlingen. Fakta: ”In the Wabe II” (hjärtat), videoinstallation som ingick i utställningen ”Oriente Lux” av Tom Sandqvist, Galleri Enkehuset, Sthlm, med ”In the Wabe I (havet) , även visad i Tallinns Konsthall, Tallinn, Estland och Galleri pieni Agora, Helsingfors, Finland. Stader År: 1989 och 1992 Koncept: ”Stader” (ett gammalt ord för eldstad). Installation bestående av 21 ”eldstäder” i form av ihopskruvade järnplattor med en glödlampa i varje. Fakta: ”Stader” visades i Wien, Österrike, Belgrad fd Jugoslavien samt Sveagalleriet, Stockholm @ Copyright Katrin von Rettig 2018. All rights reserved. |